fbpx
Yli 50€ tilaukset ilman toimituskuluja​
Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Himo takanapamoottori

Sähköpyörän moottorivaihtoehdot

Valikoima on pyörryttävän laaja! Sähköpyöriin perehtyessä voi tuntua, että moottorivalikoima kasvaa päivä päivältä, mutta kun selaat sitä vielä hetken aikaa, niin ratkaisut, valmistajat ja mallit alkavat hahmottumaan muutamaan eri kategoriaan.

Sähköpyöräratkaisuja on kolmea pääkategoriaa:

  • Taka(napa)moottori
  • Etu(napa)moottori
  • Keskimoottori

Kuva 1. Alennusvaihteellinen napamoottori

Takamoottorin selkein etu on toimintavarmuus, koska liikkuvia osia on vähän. Takamoottori rasittaa voimansiirtoa (ketjut + rattaat) jopa vähemmän kuin luomupyöräily, mikä on selkeä taloudellinen etu paljon pyöräilevälle.

Suurin osa sähköpyörissä käytettävistä takamoottoreista on alennusvaihteellisia (geared hub motor), joissa moottori pyörii rengasta nopeampaa muutaman hammasrattaan ansiosta, mikä parantaa kiihtyvyyttä. Alennusvaihteelliset napamoottorit ovat pieniä, keveitä ja hyvin vääntäviä, mutta hammasrattaiden ansiosta ne ovat hieman äänekkäämpiä kuin suoravetoiset. Ääni on joka tapauksessa minimaalinen ja hiljaisempi kuin keskimoottorissa. Pyörän painojakauma on melko takana, mikä haittaa takajousitusta äärimmäisessä maastoajossa, mutta normaalissa maastoajossa ja työmatkapyöräilyssä painojakaumaa ei tule edes ajatelleeksi.

suoravetoinen napamoottori

Kuva 2. Suoravetoinen napamoottori

Suoravetoisissa takamoottoreissa (direct drive hub motor) liikkuvia osia on vain laakerit, koska magneetein varustettu ulkokehä pyörii käämeistä tehdyn staattorin ympärillä, joka on puolestaan kiinteä osa paikallaan pysyvää akselia. Näin ollen suoravetoinen napamoottori on toimintavarmin vaihtoehto. Hienostuneella kontrollerilla suoravetoisen moottorin saa käytännössä äänettömäksi ja mutta huimien tehojen lisäksi ne ovat raskaampia kuin alennusvaihteelliset moottorit eli sähköä kuluu enemmän. Virittelijöiden keskuudessa suoravetoisissa moottoreissa näkee jopa 15kw tehoja, jolloin nopeudet nousevat helposti yli 100kmh.

Etumoottori on teknisesti samanlainen kuin takamoottori ja se on helpoin asennettava. Ajo-ominaisuuksiltaan etumoottori sopii tasamaalla ajoon, mutta maasto ja hyppyrit ovat jo haastavia keulapainoiselle pyörälle. Etumoottorit ovat suhteelliset harvinaisia sähköpyörissä.

Keskimoottori on yleisin ratkaisu sähköpyörissä, mikä perustuu niiden erinomaiseen painojakaumaan. Mitä enemmän pyörä on jousitettu ja mitä teknisempään maastoon menet, sitä paremmin keskimoottori pärjää takamoottorille. Ero tulee esille etenkin isoissa hypyissä ja kovan vauhdin patikoissa, mutta tavallisessa maastoajossa eroa ei juuri huomaa.

Keskimoottoreissa on tyypillisesti lähes kaikki tekniikka yhdessä kompaktissa paketissa. Niiissä on sisäänrakennettuna alennusvaihteet, joilla alavääntö esimerkiksi liikkeelle lähtiessä paranee, mutta jälleen hammasrattaista aiheutuu jonkin verran melua. Hienoimmissa malleissa on jopa planeettavaihteisto, jossa välityssuhde muuttuu väännön mukaan. Kontrolleri eli moottorin ohjausyksikkö ja momentintunnistin ovat pääsääntöisesti myös sisäänrakennettuna.

Keskimoottorien heikkouksia ovat vaikea huollettavuus (monimutkainen ja pienessä tilassa) ja voimansiirron kuluminen, koska moottorin voima siirtyy ketjujen ja rattaiden kautta. Keskimoottorin kanssa vaihteiden säätö on myös erittäin tarkkaa, sillä yleinen 80Nm vääntö saa ketjut hyppimään rattailla todella äänekkäästi, jos vaihteet eivät ole täsmälleen oikeassa säädössä.

keskimoottori

Kuva 3. Keskimoottori

Muita oleellisia asioita sähköpyöristä:

  • Avustustapa: momentintunnistin vs. poljintunnistin vs. kaasuvipu
  • Jälkiasennussarja
  • Valmistajat

Momentintunnistin (torque sensor) pääsee oikeuksiinsa maastoajossa, jossa vääntö vaihtelee koko ajan ja hienostunut momentintunnistin säätää tehoa tarkasti eikä pyörä hyökkäile. Momentintunnistuksella pyöräily tuntuu vauhtia lukuun ottamatta lähes luomupyöräilyltä, minkä johdosta se onkin suosittu ominaisuus. Haittapuolina ovat kasvanut hinta ja osamäärä.

Poljintunnistimella (PAS, pedal assist sensor) varustetuissa pyörissä moottori alkaa avustamaan kun polkimia poljetaan hieman. Avustus on on-off-tyyppistä, mutta sitä on useimmiten hieman pehmennetty viiveellä, jonka aikana teho nousee määrätylle tasolle. Maastoajaminen on kulmikkaampaa, jota voit hallita jarruvipua hieman painamalla (kuten kytkintä moottoripyörissä), jolloin moottorilta katkeaa virta. Tasamaalla ajettaessa poljintunnistin toimii jopa tasaisemmin kuin momentintunnistin eli tehoa on koko ajan saman verran kunhan polkimet pyörivät.

Kaasuvipu sähköpyörissä on Suomen lainsäädännön mukaan tarkoitettu vain off-road käyttöön. Hieman nurinkurista on, että lainsäädäntö kuitenkin sallii kaasuvivun käytön sähköpotkulaudoissa. Kaasuvipu on tarpeen suuritehoisissa sähköpyörissä, jottei ne lähde lapasesta. Pienitehoisissa sähköpyörissä kaasuvipu on turhahko, paitsi jos haluat kruisailla polkematta.

Voit halutessasi sähköistää minkä tahansa pyörän jälkiasennussarjalla, joista keskimoottorit asennetaan poljinkeskiöön ja napamoottorit renkaan tilelle. Jälkiasennussarjat vaativat jonkin verran kärsivällisyyttä, jotta saat moottorin ja akun kiinnitykset ja ketjulinjan kuntoon. Jälkiasennussarjan etuna on edullisuus, mutta lopputulos ei ole luonnollisesti yhtä viimeistellyn näköinen, kun tehdasvalmisteisessa sähköpyörässä, jossa on parhaimmillaan kaikki johdot upotettu rungon sisään.

jälkiasennussarja keskimoottori

Kuva 4. Jälkiasennettava keskimoottori

  Sähköpyörien moottorivalmistajia:

  • Yamaha, Shimano ja Bosch lienevät suosituimmat keskimoottorit. Keveitä, laadukkaita ja kalliita.
  • Brose, TQ, Specialized, Impulse ja Panasonic tekevät myös laadukkaita keskimoottoreita, mutta ovat harvinaisempia kuin kolme jättiä.
  • Napamoottoreissa valmistajia on huomattavasti enemmän, esimerkiksi Bafang, Stromer, Impulse, TDCM, Bionx, Xion, Dapu.

Sähköpyörää hankkiessa kannattaa määritellä itselleen rehellisesti se, että minkälaista ajoa harrastaa ja minkä verran tykkää pyörää huoltaa ja säätää. Jos tarve on saada mahdollisimman toimintavarma pyörä pääasiassa työmatka-ajoon tasamaalla, suosittelemme jousittamatonta pyörää paksuhkoilla renkailla (pehmentää), takamoottorilla, levyjarruilla ja jopa hihnavedolla (kallis), jolloin huollettavaa on minimaalisesti. Jos haluat vauhtia, harkitse käyräsarvista maantiepyörää kapeilla renkailla ja takamoottorilla, jossa ajoasento on aggressiivinen eli etukeno. Jos haluat äärimmäistä menoa maastoon, katso maastureita etu- ja takajousituksella, tehokkaalla keskimoottorilla, nestelevyjarruilla, leveällä tangolla ja melko pystyllä ajoasennolla. Jos haluat mukavuutta kruisailuun, ajoasennon on syytä olla lähes pystyssä, satulan on syytä olla pehmeä ja satulaputkeen voi halutessaan laittaa vaikka edullisen iskarin pehmentämään menoa.  Sinun tarpeisiisi sopiva ja kohtuullisen hintainen sähköpyörämalli määräajoin huollettuna takaa sinulle ajonautinnon kelistä riippumatta!

Tutustu mallistoomme verkkokaupasamme.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email